מחזאי ובמאי

ברוכים הבאים

באתר זה תוכלו למצוא מחזות של מיכאל גורביץ, כמו גם תכניות וסרטי וידאו של הצגותיו. האתר כולל גם רשימות וראיונות עמו שפורסמו בבמות שונות  כמו גם את התכנית “מבוא לתיאטרון” על שלושת פרקיה שהופקה ע”י חברת “רשת” ואברהם קושניר ונמצאת כאן באדיבותם הרבה.

אנחנו מקווים שתמצאו עניין בחומרים השונים, ומודים לכם על התעניינותכם.

הערה: לא כל סרטי הוידאו ברמה טכנית גבוהה. בחרנו להכניס אותם לאתר בגלל ערכם הארכיוני.

שני ילדים בשדה – ספר חדש

“קשה למצוא בתחום יצירתי כלשהו אדם שהוא גם אמן יוצר מקורי ופורץ דרך וגם הוגה-פרשן מעמיק, הבקי בהיקפים הרחבים של התרבות כולה. כזה הוא מיכאל גורביץ – המחזאי של “אושר”, “צל חולף”, “מילה של אהבה” ו”אהובת הדרקון” (מתוך יותר משמונה-עשר מחזות), שהעמידו תפיסות חדשות, מקומיות ומאתגרות ביותר על אודות התנהלות של מחזה בתוך הוויה ישראלית עכשווית. גורביץ מעצב במחזותיו ובדרך בימויו שפה תיאטרונית מקומית חדשה. הוא במאי בלתי נשכח של קלאסיקות כ”בגדי המלך” של נסים אלוני, “החיים הם חלום” של קלדרון דה לה ברקה, “חלום ליל קיץ” השייקספירי, “הדוד וניה” של צ’כוב או “מלחמה על הבית” על פי אריסטופנס (בעיבוד אילן חצור). תובנותיו התיאטרוניות רקומות בשייכות עמוקה מאין כמותה להתרחשות הישראלית העכשווית ביותר בלי שום קריצה סנסציונית. התיאטרון שלו הוא “צל חולף” במלוא מובן המילה משום שהוא רקום מעבודה חד-פעמית עם שחקנים מסוימים, ברגעים מסוימים בחייהם, ובחייה של המדינה ברגע מסוים, ומשום כך הוא עמוק בדרך הייחודית לתיאטרון בלבד, כי הוא חי רק כשהוא משוחק בפועל, ואז הוא נוקב ובלתי נשכח.

גורביץ נולד בתל אביב (1951) וגדל בה ונשם ולמד את התיאטרון המקומי והעולמי כל חייו, אבל עיקר כוחו הוא במעמקי הנגיעות הנפשיות, הכרוכות בילדותו, בהוריו ובאישיותו הייחודית. מקומיותו איננה שייכות פטריוטית אלא קשב עז ליחידים, לזרמים תת-קרקעיים של זיכרון.

בשני ילדים בשדה – הרהורים על תיאטרון וחיים מצליח גורביץ לזקק מתוך ניסיונו העשיר שורה של תובנות צלולות על הזיקה בין תפיסות ואבחנות תיאטרוניות לבין ההקשרים שמתוכם צמחו, המצטרפים ל”פרקי-תורה-תיאטרונית” עדינה ומיוחדת במינה, שגם היא רקומה באיכות “הצל החולף” הסגולית להשקפת עולמו.”

אריאל הירשפלד

מבוא לתיאטרון עם מיקי גורביץ’

אנו מזמינים אתכם לצפות בסדרה של שלוש תכניות בנות שעה כל אחת, בהן מראיינת אפרת שפירא רוזנברג את מיקי גורביץ’ וביחד הם סוקרים את מקורות התיאטרון, מרכיביו ותולדות התיאטרון העברי.

תודה לאברהם קושניר על שאפשר את העלאת התכנית לאתר.

תכנית ראשונה

תולדות ומקורות התיאטרון – מיוון העתיקה ועד ימינו

תכנית שנייה

התיאטרון המודרני ותהליכי העבודה בתיאטרון

תכנית שלישית

התיאטרון העברי והישראלי